طب جامع

مورد بالینی 1: سیستم سیتوکروم P450 در کبد

چهارشنبه, ۹ شهریور ۱۴۰۱، ۱۲:۰۴ ب.ظ

شرح حال

یک خانم 54 ساله با شرح حال تشدید تنگی نفس 6 ساعته و درد سمت راست قفسه سینه که با دم عمیق بدتر شده بود به بخش اورژانس مراجعه کرد. وی می گوید که تپش قلب، تهوع و احساس سبکی سر ندارد. بیمار سابقه ترومبوزهای مکرر ورید عمقی (VTE) داشته که بخاطر آن برای تمام عمر وارفارین استفاده میکرد. عدد INR وی با مصرف روزانه 5 میلی گرم وارفارین برای بیش از یکسال بین 3-3.5 ثابت بود و آخرین بار 4 هفته قبل چک شده بود. تنها مورد دیگر در سابقه طبی بیمار تشخیص اخیر توبرکلوز ریوی فعال است که بابت آن برای بیمار داروهای ایزونیازید (بهمراه پیریدوکسین)، ریفامپیسین، پیرازینامید و اتامبوتول نسخه شده بود. بیمار بعنوان معلم مدرسه ابتدایی مشغول به کار بود و معمولا تندرست و خوب بود. وی هرگز سیگار نکشیده بود و منکر مصرف منظم الکل بود. سابقه خانوادگی مرتبط با بیماری فعلی اش ندارد.

معاینات

به نظر می رسد بیمار هنگام فعالیت مقداری دچار تنگی نفس متوسط می شود اما حین استراحت راحت می توانست صحبت کند. ضربان قلب وی 110 ضربه در دقیقه و منظم بود و فشار خون بیمار در 84/ 130 میلی متر جیوه ثابت بود و تعداد تنفس بیمار 22 بار در دقیقه و بدون تب بود.

نتایج آزمایشات

White blood cell count: 7.8 × 10 ^9/L (NL: 4-11× 10^9); Hb: 123 g/L (NL: 120-160); Plt: 400×10^9/L (NL: 150-400×10^9); INR: 1.2 units (NL: 0.8-1.2)

سی تی آنژیوگرافی ریه آمبولی حجیم ریوی دو طرفه را نشان داد اما شواهدی از کشیدگی بطن راست قلب نداشت.

 

سوالات:

  1. در این  مقطع زمانی، علت وقوع آمبولی ریوی در این بیمار چیست؟
  2. چگونه ممکن است از این واقعه پیشگیری کرد؟

 

 

منبع:

100Cases in Clinical Pharmacology, Therapeutics and Prescribing, 2020 
 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی