طب جامع

۲ مطلب در شهریور ۱۴۰۱ ثبت شده است

پاسخ ها:

1. گرچه داروهای ضد انعقاد خوراکی جدید بشکل فزاینده برای بسیاری از شرایط ترومبوآمبولیک نسخه میشوند، وارفارین یکی از رایج ترین درمان هایی است که در بیماری پیچیده نسخه میشود.

سیستم سیتوکروم P450 کبدی (با نام اختصاری CYP) شامل یک خانواده از ایزوآنزیم هایی است که در متابولیسم بسیاری از داروها از جمله وارفارین نقش دارند. میزان متابولیسم دارو تحت تاثیر تعداد زیادی از مواد از جمله سایر داروها و منابع غذایی که میتوانند موجب تحریک یا مهار فعالیت ایزوآنزیم ها شوند، قرار دارد. جدول 1-1 مجموعه ای از سوبستراهایی را نشان میدهد که تحت تاثیر عوامل القاکننده یا مهارگر مسیرهای CYP قرار دارند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ شهریور ۰۱ ، ۱۸:۱۵
پزشک یار

شرح حال

یک خانم 54 ساله با شرح حال تشدید تنگی نفس 6 ساعته و درد سمت راست قفسه سینه که با دم عمیق بدتر شده بود به بخش اورژانس مراجعه کرد. وی می گوید که تپش قلب، تهوع و احساس سبکی سر ندارد. بیمار سابقه ترومبوزهای مکرر ورید عمقی (VTE) داشته که بخاطر آن برای تمام عمر وارفارین استفاده میکرد. عدد INR وی با مصرف روزانه 5 میلی گرم وارفارین برای بیش از یکسال بین 3-3.5 ثابت بود و آخرین بار 4 هفته قبل چک شده بود. تنها مورد دیگر در سابقه طبی بیمار تشخیص اخیر توبرکلوز ریوی فعال است که بابت آن برای بیمار داروهای ایزونیازید (بهمراه پیریدوکسین)، ریفامپیسین، پیرازینامید و اتامبوتول نسخه شده بود. بیمار بعنوان معلم مدرسه ابتدایی مشغول به کار بود و معمولا تندرست و خوب بود. وی هرگز سیگار نکشیده بود و منکر مصرف منظم الکل بود. سابقه خانوادگی مرتبط با بیماری فعلی اش ندارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ شهریور ۰۱ ، ۱۲:۰۴
پزشک یار